Selasa, April 15, 2008

Makhluk Perosak Cendawan

Saya yakin ramai pengusaha cendawan yang mengalami salah satu masalah ni iaitu makhluk kecil tapi boleh bagi masalah juga iaitu lipas (Gambar yang dipaparkan hanya sebagai hiasan semata-mata sebab suspek sebenar belum dijumpai). Semenjak akhir-akhir ni, di ladang cendawan saya kat Keramat (macam besar sangat) ni pun setiap kali keluar hasil cendawan, ada la sampai tiga empat kuntum cendawan yang cantik lak tu dah jadi rongak. Rasa macam tak best lak walaupun nampak macam perkara kecil je. Saya pun tanya lah kat sifu tentang masalah global ni dan ini jawapan beliau -tanpa suntingan, siapa lagi kalau bukan En. Zul dari Cendawan Puchong.

"Lipas satu natang yang sukakan cendawan sebab cendawan berasa manis dan lemak serta sangat berzat dan berkhasiat. Saya pon ada masalah lipas juga dan bila keluaran kurang maka banyak yang kena gigit sebab mereka berebut-rebut nak makan. Kena beli racun lipas atau spray lipas. Ada satu keluaran CNI..agogo…namanya. Memang baik untuk hindarkan lipas. Spray aje kat luar bangsal…fuh berpuluh mati dan pitam kat dalam bangsal..takde bau tapi cukup kuat untuk bunuh lipas. Cuba cari produk CNI nie….satu lagi boleh beli racun Malation kat hardware..harge dalam RM6 ke..baunya sangat busuk tapi haiwan perosak memang tak suka..boleh bancuh dan sembur pada beg cendawan semasa tutup rehat sahaja. Jangan sembur masa ada cendawan tumbuh, takut nanti ada yang gol..pulak."
Satu tip yang bernas dan saya akan praktikkan nanti. Terima kasih sifu dan jumpa lagi.

Tiada ulasan:

a> Related Posts with Thumbnails