Selasa, Disember 23, 2008

Cara memilih benih yang baik

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Baru sebentar tadi saya poskan 20 paket benih cendawan kepada seorang pelanggan di Sarawak. Beliau bolehlah dianggap pelanggan tetap kami dalam urusan benih cendawan ini. Setakat ini usaha yang dibuat memberikan hasil yang memuaskan.
..
Khas untuk pengunjung Cendawan Global, saya amat bertuah kerana rakan bisnes saya iaitu En. Zul dari CendawanPuchong sudi berkongsi beberapa tip bagi memilih benih cendawan yang baik. Terima kasih atas kerjasama beliau.
..

..
Cara memilih benih yang baik:
..
1 Benih yang baik biasanya berwarna putih seperti kapas, gebu dan agak kering@peroi. Sebelum guna sila lihat dalam corong di tengah benih dan jika ada dot warna selain warna putih so jangan guna. Ia sudah tercemar!!!
..
2 Ramas 3 hari sebelum guna sebab kulat hijau susah nak nampak melainkan diramas dulu. Ia akan muncul selepas 2-3 hari dibiarkan. Jika nampak kulat hijau maka buang terus atau bakar benih tu.
..
3 Simpan benih di dalam suhu bilik. Benih boleh tahan selama 10 hari dari masa pembelian benih. Usia sebenar benih adalah 1 bulan tetapi kita tidak tahu bila ia dihasilkan. Jadi 10 hari adalah masa selamat kita untuk guna.
..
4 Benih yang agak tua masih boleh diguna. Tanda-tanda tua adalah keluar minyak yang sedikit dan benih menggerutu. Jika minyak yang keluar terlalu banyak dan menggerutu pon banyak sangat, maka benih sudah terlalu tua dan sudah tak kuat. Jadi jangan guna.

...
..
Cara suntik dan adap-adap ketika menyuntik:
..
Yang ini anda boleh pelajari semasa sesi kursus cendawan yang akan diadakan seperti jadual tertera. Selamat maju jaya kepada semua.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

10 hari? agak lama tu... tempoh benih yg terbaik, benih tu harus digunakan dalam tempoh 14 hari dari tarikh dier disediakan. biasenyer 14 hari diperam dimakmal.... sebaiknyer guna terus.

a> Related Posts with Thumbnails