Isnin, Februari 14, 2011

Anuar bin Harun - Projek Cendawan

PROJEK CENDAWAN KG BAK BAK

MARAN

Projek cendawan akan memberi pulangan yang lumayan jika diusahakan secara gigih dan bersungguh-sungguh. Salah seorang pengusaha cendawan yang mengusahakan secara intensif ialah En. Anuar bin Harun 37, yang beralamat di No. 21, Lorong TMJ7, Taman Maran Jaya. Beliau telah mengusahakan tanaman cendawan memandangkan tidak ramai jumlah yang terbabit di dalam industri projek ini.

Dengan berbekalkan modal sendiri beliau telah memulakan projek di Kg. Bak-Bak yang jaraknya lebih kurang 2km dari bandar Maran. Projek ini dimulakan sejak akhir tahun 2007. Sebuah pondok bersaiz 20’X20’X10’ telah dibina selepas melihat dan mengkaji nilai komersil tanaman itu dipasar tempatan.


Buat permulaan beliau telah membeli ‘bongkahan/beg’ yang telah siap diisi benih sebanyak 1,000 beg dengan harga RM1.00/beg memandangkan media tanaman sukar diperolehi disini. Selepas 45 hari ke 60 hari pemeraman, cendawan boleh di kutip hasil dengan purata 50gm/beg harga pasaran pula sekitar RM10.00/kg. Mula-mula beliau memprolehi pendapatan sebanyak RM400.00/bulan hingga RM600.00/bulan.

Sambutan yang menggalakan daripada orang ramai dan bekalan cendawan tidak mencukupi telah memberikan semangat kepada beliau untuk menambah bekalan ‘bongkah cendawan’ dan membesarkan kapasiti pengeluaran. Dengan pengetahuan yang ada hasil daripada kursus Penanaman Cendawan di Pusat Latihan Pertanian Inderapura, Kuantan yang dianjurkan oleh Jabatan Pertanian beliau tidak menoleh ke belakang lagi kerana yakin ‘ Pertanian adalah Perniagaan’.

Sehingga kini terdapat sebanyak 6,500 beg bongkah cendawan dimana 4,000 beg sedang mengeluarkan hasil dan 2,500 beg lagi masih di dalam pemeraman. Jabatan pertanian telah meluluskan bantuan sebanyak RM7,000.00 bagi membina sebuah lagi pondok cendawan bagi menambahkan keluasan yang sedia ada. Pondok tersebut telah siap dibina. En. Anuar berharap dapat mencapai sasaran dari RM 3,000.00/bulan kepada RM6,000.00/bulan atau 300kg/bulan kepada 600 kg/bulan.

Selain menjual cendawan segar di No.2 Gerai Buahan Maran beliau juga menjual cendawan goreng dengan harga RM1.00/cucuk di gerai No.3 bersebelahan dengan pusat jualan cendawan segar. Beliau sanggup membeli peralatan mengoreng ’deep fryer’ dengan harga RM1,000.00 bagi memastikan kualiti cendawan goreng beliau ditahap terbaik dan terjaga. Beliau juga mengutamakan kebersihan premis dalam menjalankan perniagaan beliau.

Syarikat Rigo Enterprise kepunyaan beliau bercadang mengembangkan lagi pengeluaran cendawan tiram kelabu untuk dibekalkan di luar kawasan Maran. Selain itu beliau berhasrat untuk memasarkan pelbagai produk cendawan seperti cendawan sejuk beku (frozen), bebola cendawan, keropok cendawan dan popia cendawan sebagai pilihan kepada orang ramai.

Disediakan oleh:

Siti Salmah binti Salehuddin

Pejabat Pertanian Daerah

Maran.

2 ulasan:

Unknown berkata...

As salam. di mana penjual bongkah kulat berdekatan. Aya bminat utk memulakan nya

Unknown berkata...

As salam.kawasan maran ada menjual bongkah cendawan.fila berminat untuk memulakannya

a> Related Posts with Thumbnails