Jumaat, November 30, 2007

Bicara Cendawan Bersama Lan, Chini Agro

Saya amat berbesar hati kerana hari ni En. Zamlan dari Chini Agro sudi meluangkan masanya yang sibuk di rumah cendawan untuk ditemu ramah dan berkongsi ceritanya. Berikut adalah temu bual tersebut.
. ..
Cendawan Global : Sudah berapa lama melibatkan diri dalam bidang bisnes cendawan dan mengapa pilih bisnes ini?

..
Lanchini : Saya mula berjinak-jinak dengan cendawan pada akhir 2006 tapi mulakan projek sendiri pada awal 2007. Didorong oleh ayah yang amat meminati bidang pertanian. Saya pilih bisnes ni kerana menyedari akan potensinya yang sangat besar di Pahang. Di sana, pengusaha masih kurang jika dibandingkan dengan di N.Sembilan ni.. Selain dari tu, bahan2 asasnya mudah diperolehi.
..
Cendawan Global : Melalui pengalaman anda, apakah yang perlu perlu ada dalam diri seseorang untuk berjaya dalam mengusahakan penanaman cendawan?
..
Lanchini : Perusahaan ni nampak senang tapi perlukan komitmen yang tinggi. Kita mesti berdisiplin dalam pelbagai perkara untuk elakkan pencemaran yang boleh mengundang masalah penyakit. Lagi satu, kita mesti rajin bertanya,buat perbincangan dengan pengusaha-pengusaha lain untuk tingkatkan pengetahuan dan kemahiran.
..
Cendawan Global : Bagaimana anda memasarkan keluaran cendawan?
..
Lanchini : Buat masa ni, kami hanya tumpukan pasaran di kawasan sekitar. Kebanyakan hasil dijual sendiri (80%) memandangkan hasil kami tidaklah beberapa banyak. Selain dari tu, hasil pun belum tetap pengeluarannya, so agak sukar untuk memberi komitmen kepada peniaga lain. Selain dari tu, hasil juga dipasarkan ke restoran dan kedai runcit berdekatan.
..
Cendawan Global : Apakah masalah yang sering dihadapi dalam bisnes ini?
..
Masalah yang paling sering dihadapi adalah penyakit. Kadang2 tu penyakit datang tanpa disangka walau kita telah ambil perlbagai langkah pencegahan. Ini jelas menunjukkan kita perlu sentiasa belajar dan mengkaji. Selain dari tu, masalah tiada bekalan juga sering berlaku. Sedih juga kalau kita tidak dapat penuhi permintaan customer.
..
Cendawan Global : Rancangan anda pada masa hadapan, dalam 5 tahun atau 10 tahun lagi?
..
Lanchini : Saya berharap dapat mempelbagaikan hasil kami. Contohnya, kami ingin mencuba penanaman cendawan Ling Zhi pula. Saya ingin mencontohi pengusaha yang telah established seperti VITA AGRO di tanjung sepat. Perjalanannya masih jauh, tapi kami akan berusaha ke arah itu.
..
Bagi berkongsi pengetahuan dan pengalaman, beliau akan menganjurkan satu kursus intensif cendawan pada 8 dan 9 December 2007. Anda boleh mendaftar sekarang kerana tempat adalah terhad. Sila hubungi 019-3951516 (Zamlan) untuk maklumat lanjut.
..

Tiada ulasan:

a> Related Posts with Thumbnails