Jumaat, Mei 22, 2009

Isu cendawan di kementerian

22 Mei 2009 @ 2:35 pm
..
Pada 28 April yang lepas, satu perjumpaan dengan Kementerian Pertanian Malaysia telah diadakan di Wisma Tani Putrajaya bagi membincangkan banyak perkara tentang isu dan masaalah tanaman makanan kekal.
..
Perjumpaan ini di pengerusikan oleh Y. Bhg. Dato' Mokhtar Bin Ismail, Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.
..
..
Gambar bersama Mr Chew, CnC Mushrooms bersama Mr Song, Vita Agrotech Mdm Cheng Suami Isteri dan saya sendiri.
..
Pengusaha tanaman makanan telah di jemput untuk perbincangan dengan kementerian tentang masalah semasa. Pengusaha cendawan yang dijemput hadir adalah Mr Chew dari CnC Mushrooms, Mdm Cheng dari Vita Agrotech, Dr Shirley Ooi pengusaha cendawan shitake dan saya sendiri dari Cima Agro.
..
Kami berempat merupakan kumpulan minoriti kalau hendak dibandingkan dengan ketua ketua persatuan yang datang dari berbagai negeri seluruh Malaysia. Namun, yang melucukan, suara yang hanya 4 pengusaha cendawan ini lebih banyak dan lantang menyuarakan isu berbanding yang lain.
..
Saya duduk bersebelahan dengan Mr Chew dari CnC, maka kami telah berbincang sebelum mengutarakan isu penanaman cendawan di Malaysia. Mungkin kerana kami datang dengan persiapan tentang isu menyebabkan ianya lebih diperbincangkan. Antara isu yang saya sendiri utarakan..
..
1) 1-2 buah pusat pemprosesan tandan/batang kelapa sawit diwujudkan di negeri yang bertaburan tinggi pengusaha cendawan tetapi kekurangan habuk kayu getah.
..
2) Mencadangkan pengusaha yang memproses beg media yang menggunakan 1-2 mesin di kategorikan sebagai ’ Manufacturing dan Agriculture’. Maka untuk ’manufacturing’ ia perlu di daftarkan di bawah MIDA.
..
3) Sijil SALM dan SOM, dan beberapa perkara lain lagi.
Diharap apa yang saya, Mr Chew dan Mdm Cheng utarakan adalah juga untuk kebaikan semua pengusaha cendawan dalam menangani isu-isu yang kita hadapi dalam industri ini.
..
Di sesi setengah hari ini juga saya sempat berbincang dengan Mr Chew tentang pembungkusan cendawan Crisps beliau. Memang semua sudah tahu bahawa beliau menggunakan pembungkusan ’aluminium standing pouch’ dengan 4 perisa berlainan.
..
Oleh kerana dana Cima Agro yang terbatas, (maklumlah, itu nak buat, ini pun nak buat) saya hanya akan mengeluarkan satu perisa sahaja dan InsyaAllah saya cuba untuk mengeluarkannya hujung tahun ini. Ia tidak boleh di lancarkan pada pertengahan tahun ini seperti yang telah saya rancangkan kerana masalah pembelian mesin pembungkusan.
..
Saya juga ingin menyatakan agak ralat kerana tidak dapat hadir ke Mesyuarat MAM baru-baru ini. Agak membanggakan kerana apa yang saya tahu adalah perjumpaan kali ini lebih meriah kerana ramai yang sudah menjadi ahli persatuan dan hadir berikutan ’exposure’ yang diberikan melalui internet oleh pelbagai pihak.
..
Tahniah kepada Encik Nabil dari Nas Agro dan Puan Zainon dari Genting Permai Resources kerana telah dilantik memegang jawatan penting dalam persatuan. Tentang perlantikkan ini saya di maklumkan melalui telefon oleh Mr Song dari CnC Mushroom, wakil CnC yang hadir dalam mesyuarat tersebut. Beliau menghubungi saya sebelum kami berjumpa di Putrajaya keesokkan harinya.
..
Kepada 2 pengusaha ini saya ucapkan tahniah dan harapan saya semoga berjaya membawa persatuan ini ke dimensi baru untuk kebaikan semua.
..
Nurul Cendawan

Tiada ulasan:

a> Related Posts with Thumbnails