Rabu, Mei 11, 2011

Sup cendawan berkrim



Sup Cendawan


SOALAN

Terdapat pelbagai jenis cendawan yang boleh dimakan kecuali truffle. Mengapa agaknya cendawan tersebut tidak sesuai dimakan.

Cik S,

Klang, Selangor.

Jawapan

Truffle (sebutan sebagai trafel) merupakan sejenis cendawan liar yang tumbuh dalam tanah sedalam lebih kurang 30 sentimeter berhampiran pokok seperti oak, hazel, pine birch dan hornbeam. Kebanyakan truffle tumbuh dalam tanah di celah-celah akar pokok supaya ia mendapat sumber nutrien daripada pokok tersebut.

Terdapat dua jenis truffle iaitu yang berwarna putih dan berwarna hitam. Harga truffle sangat mahal. Sekilo cendawan ini boleh mencecah ribuan ringgit. Truffle banyak digunakan dalam masakan barat seperti membuat salad dan pasta.

Oleh kerana tumbuhan ini tumbuh dalam tanah ia menyukarkan untuk usaha mencarinya. Maka khidmat khinzir dan anjing terlatih digunakan untuk mencarinya kerana deria bau oleh kedua-dua binatang ini sangat tajam dan kedua-duanya memang pakar mencari truffle.

Bagaimanapun pencari truffle lebih suka menggunakan anjing kerana khinzir suka makan truffle yang dicari jadi untuk mengelakkan kerugian khidmat anjing menjadi pilihan.

Berkaitan dengan soalan Cik S, truffle itu akan menjadi haram sekiranya ia dicari oleh anjing atau khinzir. Perkara ini akan membuatkan ia haram digunakan oleh orang Islam.

Soalan

Bolehkah saya tahu bagaimana cara membuat sup cendawan? Anak saya suka makan, tapi saya hanya berikan mereka sup segera dari dalam tin atau paket.

Zureane Mohamad Arbe,

zureane@yahoo.com.my.


Jawapan

Membuat sup cendawan sungguh mudah. Jenis sup cendawan berkrim merupakan yang paling digemari oleh orang ramai.

Sup yang dibuat sendiri adalah lebih sihat selain dapat menjimatkan kos membeli sup-sup segera di pasaran. Dalam membuat sup cendawan, anda boleh menggunakan pelbagai jenis cendawan.

Sekiranya anda mencampurkan pelbagai jenis cendawan, sup anda akan berasa lebih enak. Anda boleh cuba membuat resipi yang saya kongsikan ini. Selamat mencuba!

1 ulasan:

nur3n_nord3n berkata...

apakah sejarah terperinci mengenai truffle..

a> Related Posts with Thumbnails