Sabtu, Mei 03, 2008

Merancang Strategi Pemasaran Berkesan

Saya percaya ramai bakal usahawan cendawan yang masih lagi belum begitu yakin dengan bisnes yang ingin dimulakan kerana memikirkan tentang pemasaran hasil keluaran nanti. Satu perkara yang perlu anda tahu ialah ada perbezaan antara jualan (sales) dengan pemasaran (marketing). Perbezaannya ialah jualan dilakukan secara individu manakala pemasaran dilakukan melalui sistem.
..
Terpulang kepada anda kaedah yang bagaimana untuk diaplikasikan bagi mempastikan bisnes cendawan anda sukses dan yang paling penting ia merupakan elemen wajib yang perlu dimasukkan di dalam rancangan perniagaan anda. Pada saya sendiri yang lebih berminat dengan pemasaran, akan lebih menumpukan kepada segala kaedah terbaik untuk mengembangkan jenama Cendawan Global dan bisnes cendawan itu sendiri. Sebagai panduan, saya sertakan di sini penerangan ringkas tentang pemasaran.
..
Apakah itu pemasaran?
Dalam bahasa yang paling mudah, pemasaran bolehlah dibayangkan sebagai jambatan yang menghubungi antara pembeli, pengguna dengan sesuatu produk, perkhidmatan dan apa jua yang hendak ditawarkan.
..
Ciri-ciri strategi pemasaran yang berkesan mestilah mengambil kira faktor-faktor berikut:
..
1. Budaya masyarakat setempat harus difahami dan dihayati.
2. Nama produk hendaklah mudah dan senang disebut serta sentiasa mudah diingati.
3. Lakukan promosi dan pengiklanan - usaha menyebaran maklumat produk wajar diberi pertimbangan dalam usaha promosi.
4. Kos efektif - kaedah dan jenis promosi yang dilakukan haruslah efektif khususnya kos.
5. Lakukan jualan dan promosi bagi menawar atau membeli "jiwa" pelanggan.
6. Justeru itu peniaga/ usahawan wajar belajar bagaimana mengurus dan membeli emosi pelanggan.
7. Kekalkan hubungan dengan pelanggan - ingat namanya dan senyum selalu.
..
Kesimpulannya, strategi pemasaran yang berkesan mestilah berkeupayaan untuk menghebohkan produk atau perkhidmatan kepada seramai bakal pembeli yang boleh tanpa halangan geografi,demografi dan komunikasi.
..
Mudah, kan?
Di sini saya kemukakan contoh bagaimana salah satu ciri pemasaran tersebut digunakan di Cendawan Global mempromosikan kursus intensif cendawan yang dianjurkan oleh En. Zul dari Puchong. Pendaftaran masih dibuka dan selamat berkursus diucapkan kepada yang hadir. Sekian, wassalam.
..

2 ulasan:

ROBERT berkata...

Good Day,
I,ve search for those who read RICHDAD books, I saw that you already did and I Thank you for that.
I would like invite you to read some of my posts about my current views..
Thank you.

Tanpa Nama berkata...

Thank you Robert. What a great feeling and honour that you can get notice about my blog. To me, your RICHDAD books series gives me a lot of inspiration.

a> Related Posts with Thumbnails