Isnin, September 01, 2008

Produk Nilai Tambah Cendawan Atasi Lambakan

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN
...
Industri perusahaan cendawan yang berkembang bak cendawan selepas hujan lambat laun akan menyebabkan lambakan bahan mentah jika tiada usaha dijalankan.
....
Pelbagai usaha perlu dilakukan bagi memberikan nilai tambah kepada produk cendawan yang dipasarkan.
....
Misalnya pengusaha harus mencari pelbagai alternatif bagi menghasilkan produk hiliran cendawan seperti yang dijalankan oleh usahawan wanita Sinona Mat Shaari.
....
Mengeluarkan empat jenis produk berasaskan cendawan, Sinona menghasilkannya menggunakan formula resipinya sendiri.
...
Buat masa ini, usahawan wanita ini mengeluarkan cendawan segar, cendawan tempura, serunding dan tepung goreng cendawan.
....
Sinona menceritakan kisahnya bermula apabila saudaranya, Zainon Ariffin, seorang pengusaha yang mengeluarkan cendawan dalam skala yang besar bimbang dengan masalah lambakan.
...
“Cendawan tidak tahan jika disimpan lama dan perlu digunakan segar sama ada dibuat sup atau digoreng.
....
“Masalah timbul apabila produk cendawan yang dihasilkan tidak dapat dijual,” katanya semasa ditemui selepas Seminar Perladangan Kontrak anjuran AgroHub di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
....
Senario berkenaan pasti saja merugikan pengusaha yang bersusah payah mengusahakan penanaman cendawan. Industri hiliran cendawan, tambah Sinona bukan saja dapat menambah nilai produk yang dipasarkan tetapi mengelakkan lambakan.
..
“Setakat ini, sambutan pengguna amat menggalakkan terutama dalam cendawan tempura dan serunding cendawan.
...
“Jika sambutan terus menggalakkan, saya perlu mendapatkan bekalan yang banyak secara berterusan daripada pengusaha,” katanya yang menjalankan operasinya di Batang Kali, Hulu Selangor, Selangor.
...
Beliau juga berminat memberikan tunjuk ajar kepada pengusaha industri hiliran cendawan yang berminat. Buat masa ini, Sinoni juga sedang menghasilkan formula sendiri bagi mempelbagaikan produk seperti pau, pai dan roti yang menggunakan inti cendawan.
..
“Saya juga terfikir untuk menghasilkan kuih talam cendawan, keropok kering dan basah daripada cendawan,” katanya.
...
Bagaimanapun bagi menghasilkan semua bahan terutama serunding mengambil masa yang lama memandangkan kandungan air cendawan yang tinggi.
...
Justeru Sinona banyak menjalinkan kerjasama dengan ZullDesign bagi bantuan mekanisasi memudahkan penyediaan.
...
Sinona juga sedang menulis buku resipi berasaskan cendawan bagi pembaca yang berminat.
...
Buat masa ini usahawan wanita ini terlibat sebagai pengajar di Puspanita dan bakal pengusaha terutama dalam industri hiliran cendawan.
...
Mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut boleh menghubungi Sinona di talian 012-3008918.

...

Sumber: Utusan Malaysia Online

...

Nota CG: Sememangnya cendawan berpotensi dikomersilkan dalam pelbagai produk hiliran seperti yang dibuat oleh Sinona ini. Apa yang diperlukan adalah kreativiti dan usaha bersungguh-sungguh bagi mempastikan kejayaan. Idea yang baik untuk kembangkan oleh para pengusaha cendawan.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Setahu saya wahai sinona, bekalan cendawan seantero malaysia masih tak cukup...camna awak boleh kata terdapat lambakan cendawan. Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri menjual cendawan tiram kelabu ni, bukan cerita rekaan semata-mata.
Terima kasih kerana memberi peluang kepada pembaca membuat ulasan.

a> Related Posts with Thumbnails