Khamis, September 05, 2013

Cendawan Aneh Berbentuk Tangan Zombie Keluar Dari Tanah

Giler Kentang! Cendawan Aneh Berbentuk Tangan Zombie

Wow ! Pernahkah anda berasa teruja akan keunikan alam semulajadi dimuka bumi ini ? 

Lebih-lebih lagi, jika ia berbentuk tangan Zombie. SubhanAllah.. Kekayaan flora dan fauna dunia sangatlah luas dan bermacam rupa bentuk dari yang biasa sampailah yang pelik bahkan yang belum pernah kita lihat sebelumnya, seperti gambar ini.

Tangan zombie telah ditemui dari spesies cendawan baru yang mempunyai nama latin Clathrus Columnatus atau juga disebut Octopus Stinkhorn dan boleh juga disebut sebagai “Deadman’s Finger” berbentuk Tangan Mayat atau Tangan Zombie.

Giler Kentang Cendawan Aneh Berbentuk Tangan Zombie 1 Cendawan Aneh Berbentuk Tangan Zombie Keluar Dari Tanah

Bentuk strukturnya yang menyerupai tangan, tumbuhan aneh ini tergolong sebahagian dari cendawan, bentuk dari cendawan ini sangat mirip tangan mayat, yang seakan akan keluar dari tanah kubur. 

Inilah alasannya kenapa cendawan ini dinamakan sebagai cendawan Tangan Zombie, ada alasan lain mengapa dinamakan seperti itu, kerana asalnya dari tanaman (cendawan) ini adalah benih yang tersimpan selama bertahun tahun di dalam baja kompos. 

Cendawan aneh ini juga menjadi tarikan pelancong kerana bau-nya yang sangat busuk seperti bau ikan mati atau tikus mati.

Tiada ulasan:

a> Related Posts with Thumbnails