Khamis, Disember 26, 2013

Beli bongkah atau buat bongkah cendawan sendiri?

 

Ramai yang berminat untuk mengusahakan projek tanaman cendawan masakini disebabkan oleh permintaan dan harga yang tinggi, kos yang rendah, bersih, mudah dijaga dan tidak memerlukan banyak masa untuk menjaganya. Tetapi ramai yang mengalami masalah untuk memilih cara nak mula projek ini…adakah dengan membeli bongkah atau membuatnya sendiri? 

Harus diingat jika anda betul-betul mahu buat projek cendawan, anda harus memulakan langkah pertama. Baru la anda lihat sejauh mana kemampuan anda. Sebagai contoh, langkah pertama anda ikuti kursus. Dari situ anda dapat lihat semua proses penghasilan bongkah dari proses gaul sehinggalah mengutip hasil. Ada peserta kata prosesnya amat remeh kena gaul, isi dalam plastik, kukus, suntik benih dan masalah penyakit.

Banyak kerja yang kena buat…ada juga yang kata “kalu macam ni baik beli bongkah yang dah matang dari buat lagi senang”. Ramai yang datang jumpa saya mempunyai masalah mencari bekalan dedak, habuk kayu, benih dan alatan membuat bongkah cendawan.

Bagi yang baru nak berjinak-jinak dengan projek ini dinasihatkan membeli bongkah yang matang supaya anda tau seba sedikit cara jaga bongkah cendawan semasa pengeluaran hasil…belajar teknik-teknik buka tutup penutup untuk tau macam manae nak keluarkan hasil setiap hari. Ini ada sedikit tip untuk anda lihat perbandingan serta kelebihan / kekurangan beli bongkah matang atau buat bongkah sendiri.

Beli bongkah cendawan matang

  • Anda tak perlu pening kepala mana nak cari dedak, habuk kayu, benih, alatan dan dll 
  • Hanya siapkan bangsal sahaja…takpun letak dalam bilik, kat dapur..bawah umah pun boleh
  • Keluar hasil cepat…bawa balik umah..bukak tutup..4,5 hari boleh kutip cendawan dan jual
  • Tiada masalah penyakit..kalu ada pun sedikit
  • Boleh test market dulu…ada tak permintaan penduduk setempat
  • Boleh beli sikit2 dulu…100 bongkah ke ikut modal la
  • Pulang modal cepat…2 kali keluar hasil dah balik modal campur untung
  • Boleh buat separuh masa

Buat bongkah sendiri

  • Kena cari bekalan dedak, habuk kayu, benih, tong drum, buat bangsal, alatan dll… 
  • sesetengah tempat susah nak dapat bekalan
  • Modal tinggi sikit pasal nak kena buat bangsal, buat rak, cari bahan mentah…ambil masa sikit
  • Banyak keja nak kena buat…dari proses gaul, kukus dan suntik benih
  • Masalah penyakit kulat perosak
  • Jimat kos
  • Dapat tau lebih banyak tentang penanaman cendawan dari A-Z
  • Kena buat sepenuh masa

Cara mana yang anda pilih?


Itu bergantung kepada kemampuan masing-masing. Saya sendiri pun bermula dengan membeli bongkah yang diproses dan benih diisikan sendiri. :)

5 ulasan:

butik lawanita berkata...

Mohon share info. Jazakallahu khair

Fathi Anjang berkata...

Trm ksh tuan... terbaekk lah... mcm mana yek nak dapatkan bongkah cendawan tu dlm 100 je dulu... nak cuba

Fathi Anjang berkata...

Sapa2 ada jual blh call sy... ni no 019 3948477... sy dr klang

Omar berkata...

Masih mencari bongkah cendawan?

Omar berkata...

Masih mencari bongkah cendawan?

a> Related Posts with Thumbnails