Khamis, Mac 28, 2013

Lima kelebihan cendawan yang baru diketahui



Cendawan selalunya dianggap sebagai kulat yang berkhasiat dan sedap rasanya. Ia merupakan makanan yang menyihatkan yang mengandungi asid amino, mineral, vitamin, dan banyak protein dengan lemak yang rendah. 

Kebanyakan cendawan mengandungi beta-karotena yang dapat bertukar menjadi vitamin A. Maka cendawan juga digelar "khazanah vitamin A".

Menurut hasil kajian, selain ciri-ciri tersebut, cendawan juga mempunyai lima kelebihan, seperti yang di bawah ini:

1. Hanya 20 kalori

Khasiat cendawan bermanfaat bagi kesihatan jantung kita dan juga dapat meningkatkan daya keimunan tubuh badan manusia. Sepiring cendawan hanya mengandungi 20 kalori. Jumlah in jauh kurang daripada sepiring puding.


2. Rasanya sedap

Cendawan mempunyai rasa yang amat sedap dan ia sesuai dimasak atau dicampur dengan makanan lain, menjadi sejenis perasa yang enak.

3. Mengandungi banyak vitamin D

Cendawan kaya dengan vitamin D, iaitu vitamin yang tidak ada pada sayur-sayuran dan buah-buahan lain. Ia amat baik bagi kesihatan tulang dalam badan kita.


4. Fungsi anti-oksida

Fungsi anti-oksida cendawan ini sama dengan sayur-sayuran yang berwarna-warni, seperti zucchini, lobak merah, kubis bunga dan paprika.


5. Pengganti beras dan roti

Berdasarkan anggaran yang dibuat, jika kita memakan 100 gram cendawan untuk menggantikan nasi goreng setiap kali makan, selama satu tahun, ia boleh mengurangkan 18 ribu kalori, iaitu dua kilogram lemak, meskipun kita tidak mengubah struktur makanan asalnya. :)

Tiada ulasan:

a> Related Posts with Thumbnails