Khamis, Mac 07, 2013

Usahawan bimbingan MARDI




Mohd. Hassan Wagiran (kanan) menunjukkan benih cendawan kepada Hashimah dan Ramizan Ramli.

KEDUA-DUANYA mempunyai cita cita tinggi bagi memajukan projek cendawan tiram kelabu sekali gus dapat meningkatkan pendapatan daripada segi pengeluaran hasil dan produk hiliran berasaskan cendawan yang halal.

''Potensi kedua-dua mereka amat besar dan amat menggalakkan untuk lebih maju,'' ujar Mohd. Hassan Wagiran yang juga Pembantu Penyelidik Kanan Pusat Promosi dan Pemindahan Teknologi MARDI.

Mohd. Hassan merupakan individu yang memberi tunjuk ajar kepada banyak usahawan cendawan tempatan bimbingan MARDI termasuk pasangan tersebut.

Bagaimanapun menurut Nor Hasyima, mereka membangunkan projek tersebut menerusi syarikat Modern Agro Resources bermula dengan usaha kecil-kecilan selepas melalui banyak pengalaman mencebur bidang peniagaan termasuk membuka kedai runcit.

''Saya mula dalam pertanian pada 2007 dengan taman cili fertigasi, bendi dan kacang di kawasan Agroteknologi Bukit Changgang, Selangor melibatkan 10,000 pokok manakala di Kuala Pilah pula saya tanam serai dan cili merah.

''Selepas mendapat tahu mengenai projek cendawan menerusi bacaan artikel berkenaan cendawan, saya cuba projek dan Encik Hassan(Wagiran) berkata kami ada potensi untuk berjaya ,"ujarnya ketika ditemui di lokasi projek di Jenderam Hulu baru-baru ini.

Dengan semangat yang kuat dan bertekad ingin mencuba, dia memulakan projek dengan menyewa tanah seluas 2.7 ekar secara pajak dan kerja pada 2010 di dengan 10,000 pokok.

Ketika itu dia menggunakan modal permulaan RM120,000 hasil simpanan wang selain meminjam daripada keluarga dan mereka mengusahakan tanaman cendawan tiram kelabu.

Bagi menjimatkan kos, Nor Hasyima menggunakan bumbung daripada bahan terbuang dan menggunakan besi buruk .

Dia bagaimanapun bertuah kerana mendapat tunjuk ajar daripada MARDI dan perlu mengharungi cabaran dan selepas melalui fasa ujian,

MARDI terus memberi khidmat nasihat termausk masalah jerami padi. Ini kerana katanya, model rumah cendawan yang dibina tidak begitu sesuai .

MARDI telah mengesyorkan supaya keluasan kawasan atau saiz rumah cendawan bagi 13,000 polibeg ialah 20 kaki kali 40 kaki .

Selain lima buah rumah cendawan yang menempatkan 120,000 polibeg , projek yang diusahakan Hashimah bersama suami juga mempunyai kemudahan lain termasuk bangsal pembungkusan, bilik suntikan dan tiga unit steamer untuk menghangatkan polibeg.

Selain itu, mereka juga mereka bentuk sendiri mesin untuk memampat bagi menjimatkan kos.

MARDI juga katanya, membantu membina makmal untuk menghasilkan biji benih cendawan

Dalam industri tanaman cendawan kata Norhashimah, hama menjadi masalah utama yang memasuki polibeg melalui penutup botol menyebabkan medium menjadi hitam.

Harga habuk kayu juga mahal sehingga mencecah RM400 satu lori berkapasiti tiga tan.

Dalam tempoh dua tahun ini, dia mampu mengutip hasil antara 60 dan 150 kilogram cendawan sehari yang dijual kepada peniaga pasar borong dan peraih pada harga anggaran RM9 sekilogram dan sasarannya ialah setengah tan cendawan sehari.

Syarikat tersebut juga menghasilkan produk hiliran berasaskan cendawan iaitu cendawan goreng dan sup sayur selain menawarkan kursus kepada mereka yang berminat menceburi bidang berkenaan.

"Saya juga berharap hotel dapat membantu mempromosi cendawan goreng sebagai makanan ringan kepada pelanggan mereka," ujarnya. - LAUPA JUNUS


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130304/ag_01/Usahawan-bimbingan-MARDI#ixzz2MqG6zBsg 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Tiada ulasan:

a> Related Posts with Thumbnails