Rabu, April 10, 2013

Cendawan Eryngii


image

Terdapat banyak jenis cendawan tapi bagi saya cendawan eryngii yang paling sedap. Eryngii ini sesuai di masak dengan pelbagai cara dan saya suka kalau masukkan ia ke dalam masakan tomyam, sup atau stim bersama ikan. 

Kalau kita goreng cendawan eryngii pun menyelerakan juga, tapi tahu sajalah bila banyak sangat makan makanan bergoreng ni, nanti datang masalah kesihatan pula, 

Anyway, jom baca apa kelebihan cendawan erynggi ni.

Cendawan Eryngii juga dikenali sebagai king oyster atau king trumpet mushroom, sering digunakan untuk manfaat perubatan dan kesihatan. Cendawan ini menjadi popular melalui perubatan cina. Ia mengandungi kadar antioksidan yang tinggi dan sebatian ‘ergothioneine’ yang melindungi sel-sel dan meningkatkan sistem imun.

Cendawan eryngii secara umum adalah sangat kaya nutrien, boleh membantu meningkatkan kesihatan vaskular,mengurangkan paras kolesterol LDL dan risiko kanser.

Richard Sullivan, seorang ahli Division of Cancer Studies menulis dalam artikelnya bertajuk Medicinal Mushroom bahawa pelbagai spesis pleurotus, seperti eryngii mungkin dikaitkan dengan aktivti anti kanser serta kesan positif terhadap sistem imun, anti virus, antibiotik dan anti radang. Ini mungkin disebabkan oleh beta-glucans iaitu sebatian aktif utama yang ditemui di dalam eryngii.

Saya tak pernah jumpa cendawan yang lebih besar dari cendawan ini. Yang bestnya kita boleh makan banyak sebab ia rendah kalori dan lemak. Bukan tu saja, ia kaya dengan serat dan tidak ada kolesterol. So no need to worry about gaining weight.  


SUP JENAHAK & ERYNGII

image

Okay lah, sekarang saya nak kongsi resipi sup ikan jenahak dengan cendawan erynggi yang saya masak baru-baru ini.

Bahan-bahan:

1) 1 keping ikan jenahak
2) 2 cendawan erynggi dihiris
3) Segenggam daun ketumbar dengan akar
4) 1 biji tomato dibelah 4
5) 1 labu bawang besar dibelah 4
6) 4 ulas bawang putih diketuk
7) Lada hitam, cili padi diketuk dan garam secukup rasa
8) Jus lemon.

Didihkan 2 1/2 cawan air dan masukkan semua bahan 1~7 sehingga masak. Tutup api baru masukkan jus lemon secukup rasa.

Selamat menjamu selera. :)

Dietik segar daripada blog http://kasihilmar.com/tag/anti-kanser/

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

This is my first time pay a visit at here and i am truly impressed to read all at alone place.


Also visit my web page: www.xgmzh.com

a> Related Posts with Thumbnails